maanantai 18. maaliskuuta 2013

väärä harrastus(?)


Mun on nyt ihan pakko kirjoittaa tuosta otsikon aiheesta, sillä se on pyörinyt mun päässä niin kauan. Tosiaan oon alkanut miettimään että onko ratsastus mulle väärä harrastus. Oon kesällä harrastanut ratsastusta 9 vuotta. Oon tosi onnellinen että sain aloittaa ratsastuksen ja että vielä nykyäänkin harrastan sitä. Ratsastus ja talleilu muutenkin on ollu tosi iso osa mun elämää ja en ikinä vaihtais niitä yheksää vuotta minkään muun harrastuksen pariin, mutta miksi ratsastus olis mulle sitte väärä harrastus...


Muistan kuinka oon joskus ajatellut että musta tulee vielä tosi hyvä ratsastaja ja alan kisaamaan ja kaikkea. Nyt tiedän että mulla ei todellakaan oo mahdollisuutta siihen. Ensinnäkin yksi iiiiiiso este on raha. Mulla ei yksinkertasesti oo rahaa, joka tarkoittaa myös sitä että joudun tämän kauden jälkeen lopettamaan Husössä ainaki 99% varmuudella. En myöskään usko että ennen vakituista työpaikkaa pystyn hankkimaan esim. vuokraponia. Ärsyttää ettei mulla oo mahdollisuutta oikeasti pärjätä tässä lajissa oikeastaan millään tavalla. On hankalaa kun kukaan muu ei perheestä oo myöskään millään tavalla kiinnostunut tai harrastanut hevosia. Sitten tuntuu että oon junnannu paikoillani liian pitkään ja se kerran viikossa ratsastelu ei oikein oo mun juttu, vaikka oikeestaan koko mun ratsastushistorian aikana oon ratsastanut yhtä kautta lukuun ottamatta aina kerran viikossa.


Ehkä "väärä" harrastus on huono ilmaisu, mutta siltä ratsastus tuntuu tällä hetkellä. On vaan jotenkin karua kun muut ostelee omia hevosia tai etenee ratsastuskoulussa ja että niillä on oikeesti mahdollisuudet siihen kaikkeen mistä ite voin vaan unelmoida. Joskus ratsastus oli mulle elämäntapa, ajattelin että mulla on mahdollisuudet tulla hyväksi ratsastajaksi, voin näyttää että osaan, mutta nykyään se menee enemmän vain harrastuksena; käyn ratsastamassa kerran viikossa, hoitamassa 1-3 krt viikossa. Ehkä tän takia mun asenne on myös muuttunut siihen suuntaan että jos menee huonosti niin ihan sama, kun ennen olin itkun partaalla ja odotin itseltäni vaan enemmän.


Ymmärtäköön ketä ymmärtää, mutta tää vaan vaivaa mun päätä niin paljon...

7 kommenttia:

  1. mulla on ihan sama fiilis, etenki toi että se tuntuu oikeesti tosi pahalta kun kahen viime vuoden sisällä niin moni, oikeesti tosi moni, on saanu oman hevosen ja ittellään ei oo siihen mahollisuutta + että junnaa paikallaan .. mutta mun mielestä mitä nytten oon nähny sä ratsastat tosi kivasti :)

    VastaaPoista
  2. Moi! Mulla on ollut itellä ihan sama vaihe, pääosin ratsastuksen kalleuden takia päädyinkin epäsäännöllisempään harrasteluun pari vuotta sitten. Ratsastin husössä yhen kauden mutta pitkien matkojen tms takia ei tuntunut omalta paikalta. Vuosia sitten edellisellä rats.koululla ajattelin myös että voi kuinka hienoo olis päästä kehittymään. Ei kuitenkaan onnannut ja nyt ratsastankin vaan sillointällöin kun sattuu mahdollisuus tai otan irtotunnin... Se ei oo mulle enää harrastus vaan sellanen extrakiva satunnainen juttu:). Joskus olis ihana aloittaa uudestaan, mut ehkä sitte aikuisena kun käy töissä tms :). Onnea sulle jatkoon, mihin sitten päädytkin! Sulla on tosi mukava blogi!

    Kristiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii, valitettavasti raha merkitsee täs harrastukses niiin paljon :/ Kiitos tosi paljon kivasta kommentista, piristi kummasti ja toivotaan että mekin saadaan mahdollisuus tähän harrastukseen ku on sitä ylimäärästä rahaa! :)

      Poista
  3. Mulla on niinku pyöriny noi samat jutut mielessä kans! Ja oot muuten tositosi hyvä ratsastaa ja toivottavasti et joudu lopettaa ainakaa iha kokonaa!:(

    p.s. Sun blogi on ihana! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon hanna ja kiva kuulla että blogista pidetään!! :) nii mäki toivon etten joutuis kokonaa lopettaa, mut kattoo nyt mitä täs käy ://

      Poista