torstai 21. maaliskuuta 2013

Florida 15.12-29.12.12

Viime vuoden joulukuussa olin elämäni ensimmäistä kertaa Amerikassa. Lento sinne kesti yhteensä 11-12 tuntia eli matka oli todellakin pitkä, mutta sen arvoinen. Lennettiin kuitenkin onneksi Lontoon kautta, ettei tarvinnut putkeen lentää kuin enintään sen 8 tuntia. Ensiksi päämääränä oli Miami Beach. Siellä taisimme yöpyä muutaman yön. Hotellimme sijaitsi aivan rannan tuntumassa ja kävellen pääsi helposti liikkumaan. Niiden muutaman päivän aikana söimme ihan törkeän hyvää ruokaa ja kävimme ottamassa tuntumaa shoppailuun. Sää oli ihan hyvä vaikkakin aika pilvistä olikin, mutta toisaalta kun juuri oli tullut Suomen kylmyydestä kelpasi lämpimät lukemat pilviselläkin säällä. Onneksi aurinkokin kuitenkin näyttäytyi.

Muutaman yön jälkeen suuntasimme taksilla melko pitkän matkan satamaan josta alkoi neljän yön Karibian risteily. En tule ikinä unohtamaan tuota ristilyä, sillä se oli niin hieno elämys! Laiva oli ihan jätti suuri ja sieltä löytyi mm. kuntosali, kiipeilyseinä, minigolf, monia altaita ulkotiloissa, elokuvia (myös 3D:nä) isoissa tiloissa, erilaisia esityksiä, pelisali, ilmaista jäätelöä, pizzaa sekä starbucksin "ruokaa". Meidän hytissä oli jopa aika iso parveke. Lisäksi aamupala, lounas ja päivällinen oli buffet käytännöllä ja sieltä löytyi vaikka ja mitä herkullista ruokaa. Illallinen oli hienommissa tiloissa joissa meillä oli oma tarjoilija ja joka päivälle oli hieman erilainen menu jostai sai sitten valita alkupalan, pääruuan ja jälkiruuan. Voitte varmaan kuvitella että oli ihan taivaallisen hyvää. Itse kävin salilla(kaiketi joka päivä), uin, otin aurinkoa, söin paaljon, kävin katsomassa muutaman elokuvan ja esityksen ymym. Ja tämähän ei ollut tässä vaan laiva pysähtyi Haitilla ja Jamaikalla eli vietimme molemmissa paikoissa yhden päivän. Molemmissa maissa oleskelimme sellaisella rajatulla, ns. tehdyillä alueella. Jamaikalla sai käydä myös "oikean" maan puolella ja me kävimme mutta lähdimme hyvin äkkiä pois, koska sielä oli tosi ahdistavaa. Oli myös aika karmaisevaa kun Haitissa piikkilankojen toiselle puolelle eli sinne Haitin "oikealle" puolelle tuli lapsia ja kai aikuisiakin lautasten kanssa kun me söimme siinä juuri hamppareita yms... Vartijat tulivat hyvin äkkiä häätämään heidät pois. Oli vaan vaikeaa kuvitella kun meille oltiin tehty paratiisi tyyppinen alue, mutta piikkilankojen toisella puolella ihmiset kärsivät nälästä ja elinolot ovat muutenkin huonot. Tuntuu että risteilyltä olisi vaikka mitä kirjoitettavaa, mutta ettei käy tylsäksi on kuvien aika.

Risteilyn jälkeen mentiin taksilla hakemaan vuokrattu auto ja sillä huristeltiin taloon jonka iskä oli vuokrannut loppu loman ajaksi. Se talo oli tosi kivalla alueella ja oli muutenkin tosi hieno. Tarkemmin se paikka jossa talo sijaitsi oli nimeltään Fort lauderdale. Siellä kierreltiin muutama iso niikun oikeesti iso outlet alue. Tuli tosiaan shoppailtua jonkun verran. Lisäksi käytiin kattomassa amerikkalaista jalkapalloa ja vaikka en ite oikeen tajunnu sitä niin oli silti ihan hauska kattoa :D Sitten käytiin myös kiertelemässä kaikkialla autolla ja kävellen sekä muutamana päivänä käytii rannalla. Käytiin myös semmoisella veneellä kiertelemässä pitkin semmosta tavallaan kanaalia jonka varrella oli ökyrikkaitten ihmisten taloja ja veneitä. Aika vikoina päivinä ajettiin ihan Floridan eteläkärkeen ja käytiin sellasella jännällä veneellä kiertelemässä suota jossa liikku alligaattoreita, ja niitä näkyiki aika monta. Syötiin tietenki ahkerasti ja ostettiin paljon hyvää ruokaa kämpille jossa myös oleskeltiin jonkun verran, uima-altaassakin uitiin.

Tässä oli meidän matka melko tiivistettynä ja kuviakin jouduin arpomaan kun niitäkin oli aivan liikaa. Tämän vuoden matkaa en jaksaisi millään odottaa, varsinkin kun katsoin näitä kaikkia kuvia tuolta reissulta! Toivottavasti tykkäsitte ja jos tuli jotain kysyttävää tuohon matkaan liittyen niin kysykää toki ^^

1. teijän matka näytti tosi kivalta ! pari vuotta sitten mekin käytiin tuolla Fort lauderdalessa & Miamissa ja noilla ehkä samoilla retkillä :D

1. sitä se tosiaan oli ja aijaa :DD oli kyl tosi kivoja paikkoja :)

2. Tosi kiva postaus ja ihan sika kivoja hienoja kuvia!! :)

1. Kiitos paljon! Kiva kuulla mielipiteitä tästä postauksesta ^^

3. ÄÄÄÄÄÄäää mä en kestä! ihanii kuvii ja kaikkee :) ja oot nii nätti nois kuvissa <3